Część oficjalną spotkania rozpoczął dyrektor IFPiLM, prof. Andrzej Gałkowski, który zauważył, iż od lat staramy się sprowadzić Słońce na Ziemię, a tym razem udało nam się sprowadzić na Ziemię fragment kosmosu o objętości 2m3, do symulowania warunków kosmicznych w warunkach laboratoryjnych. Przystąpienie Polski w ubiegłym roku do Europejskiej Agencji Kosmicznej zbiegło się w czasie z pracami nad laboratorium, które otrzymało nazwę PlanS.
Wśród gości zaproszonych na uroczystość znaleźli się prof. Zbigniew Kłos (Centrum Badań Kosmicznych PAN), prof. Zbigniew Peradzyński (UW), przedstawiciele Konsorcjum: Ricardo Martin, Francisco Garcia (JMP Ingenieros, Hiszpania), Pablo Ortiz, Javier Alonso (NASP, Hiszpania), Yan Mabillard, Luca Negrini (Mecartex, Szwajcaria), Pelle Rangsten, Ana Zaldivar Salaverri (Nanospace, Szwecja), Christophe Koppel (KCI, Francja), przedstawiciele mediów – m.in. Marek Bielski z „Przeglądu Technicznego” oraz załoga IFPiLM.
Podczas inauguracji prac laboratorium głos zabrał prof. Zbigniew Kłos, który wskazał na szansę wykorzystania silników plazmowych w projektach Europejskiej Agencji Kosmicznej, np. w projekcie Galileo (odpowiednik amerykańskiego systemu GPS) nowej generacji. Autorem kolejnej prezentacji był prof. Zbigniew Peradzyński, który zauważył, iż droga badaczy prowadziła niejako od papieru (obliczenia, modelowanie matematyczne) do żelaza (czyli stworzenia właściwej komory próżniowej). Z kolei przedstawiciel Konsorcjum, Ricardo Martin, przybliżył zalety wykorzystania silników plazmowych w sektorze małych satelitów oraz opowiedział o projekcie L-mPPT. Podkreślił także wagę współpracy wielu państw europejskich, która zaowocowała sukcesem projektu. Dr Jacek Kurzyna z IFPiLM skupił się na kwestii zapewnienia mobilności najmniejszym satelitom, gdzie prędkość obiektu zależy od prędkości wyrzucanych gazów. Zapewnienie takiej prędkości możliwe jest właśnie dzięki wykorzystaniu silników plazmowych. Dzięki silnikowi Halla Snecma PPS-1350G, który używał ksenonu jako gazu napędowego, było możliwe opuszczenie przez satelitę orbity okołoziemskiej i uzyskanie orbity księżycowej. Silnik takiego typu został zaprojektowany w IFPiLM do badań eksperymentalnych z zastosowaniem kryptonu zamiast ksenonu jako gazu roboczego.
Uroczyste otwarcie zakończyło przecięcie wstęgi oraz wspólne zdjęcie uczestników projektu.
Oprawę graficzną wydarzenia zawdzięczamy Katarzynie Gałkowskiej-Guzik, zaś jego odzwierciedlenie w mediach dostępne jest pod następującymi linkami:
![]() |
![]() |
![]() |